Tips Cemerlang Dalam Peperiksaan!

26 comments


Assalamualaikum! Salam sejahtera!
Alhamdulillah hari ni aku masih berkesempatan mengemaskini blog yg aku cinta ni! :P
Dan hari ni aku nak share sedikit tips-tips berguna yg mungkin boleh membantu korang mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan!
Bukanlah aku nak tunjuk pandai tapi tips-tips ni aku amalkan semasa aku menduduki STPM tahun lepas dan alhamdulillah keputusan aku sgt memberansangkan! 
Kalau korang bakal menduduki SPM atau STPM bolehlah amalkan tips ni! 
Aku xpasti la cara belajar di universiti camne tp kalau korang yg sdg menuntut di universiti nak ikut tips aku ni jugak why not? Silakan! :)

Ok!
Tips #1
MINAT
Pada pendapat aku, everything yg kita buat mesti dimulakan dgn minat! Kalau korang xminat sesuatu benda tu, macam mana korang nak enjoy melakukannya! So bila dah x enjoy, tu yg buat sambil lewa! Sama macam belajar! Korang kena ada minat nak menimba ilmu! Kalau xminat belajar memang korang x akan have fun semasa belajar! Bila dah xseronok, tu yg ada nak ponteng la, main2 la, x fokus dlm kelas dll! So yg penting kena tanamkan minat utk belajar!

Tips #2
STUDY GROUP
Yes! Study group atau belajar berkumpulan sgt membantu sebenarnya! Sebab setiap subjek yg kita belajar ni luas sukatannya! So kalau nak pulun semua sorang2, memang xkan mampu la! So wujudkan satu study group (3-5 org dlm satu group adalah ideal) dan pastikan study group korang tu aktif! Semasa belajar berkumpulan, assign setiap ahli kumpulan utk ketuai satu subjek! Then mulakan dgn study bersama, perbincangan berkumpulan atau buat style tutor! Percayalah! Study group lebih byk memberikan input berbanding belajar sendirian! Dan yg penting jangan kedekut ilmu! Ilmu utk dikongsi dgn kawan2 bukan utk diri sendiri okay!

Tips #3
STUDY SMART NOT STUDY HARD
Banyak kan subjek nak kena study? Tapi mcm mana cara korang study semua subjek ni?
Rasanya dah ramai yg duk cakap pasal ni! Study SMART bukan study hard!
Cara belajar yg bijak bukanlah dengan menghafal satu buku penuh! Itu teori yg salah ok!
Belajar berkumpulan adalah salah satu contoh SMART study!
Selain itu, kita kena ada strategi semasa belajar! Katakan satu subjek tu byk topik xkan kita nak study semua topik kan? Jadi kita kenalah study topik2 yg popular shj! Iaitu topik2 yg sering keluar dlm exam! Topik yg kurang penting boleh dibaca tp jgn terlalu fokus sgt la! Nanti penat2 baca xkeluar dalam exam! Haishh!
Then cara belajar pulak! Utk menguasai satu subjek tu bukan dgn menghafal! Tapi dengan memahami asas subjek tersebut! Sebab kalau kita sekadar menghafal maksudnya otak kita xberkembang! Kalau kita memahami maksudnya kita menggunakan otak utk berfikir! Barulah menjana perkembangan minda!
Actually byk lg cara study SMART! Aku listkan beberapa shj ok!

Tips #4
RAJIN
Ok! Nak berjaya mesti rajin berusaha! Kalau malas memang xkan berjaya la!
Rajin berusaha ni terbahagi kepada pelbagai cara!
Kita mesti rajin mengulangkaji pelajaran, rajin buat latihan yg cikgu bagi, rajin buat extra notes, rajin bertanya dan lain-lain!
Masa aku sekolah dulu, aku cukup rajin buat notes! Notes korang xsemestinya kena salin bulat2 drp buku! Korang kena pandai compress notes korang tu sepadat yg mungkin! 
Nak tgk contoh notes aku?
 Satu kertas A4 tu korang lipat empat! Then isi la nota2 yg penting! Xyah nk tulis pjg2! Buat point form je!
 See! Nota ni foldable kan? So guna both sides utk isi notes korang sepadat-padatnya!
Ini baru sikit! Ada banyak lagi ni! Cuma dah berterabur sana sini! :P

Tips #5
HORMAT CIKGU
Cikgu bagi aku dah macam parents aku sendiri!
Tugas diorang mendidik kita mmg satu tanggungjawab yg berat! Apatah lagi apabila parents kita mengharapkan cikgu2 supaya anak mereka lulus cemerlang! So tekanan memang berat diletakkan di atas bahu cikgu! Dan ilmu2 yg cikgu bagi tu korang kena appreciate! Hormat cikgu2! Caranya? Sangat mudah!
Just dengar arahan cikgu dan jgn mwlawan! Semua latihan yg cikgu bagi kita buat! Jangan sekali-kali mengutuk, perli, mengajuk cikgu, mempermainkan nasihat cikgu, meninggi suara kat cikgu, mempermain-mainkan nama atau fizikal cikgu! Kalau korang buat jugak camtu percayalah, takkan berkat ilmu yg korang terima tu! So muhasabah diri dan segera la berubah dan memohon maaf kpd cikgu! Bagi seorang cikgu, bukanlah wang ringgit yg dia nak drpd kita tp cukuplah sekadar kita dgr nasihat diorang dan dpt memberikan keputusan cemerlang!

Tips #6
PERSEKITARAN YG SESUAI
Ok! Nak belajar mmg la boleh di mana2! Tp yg penting mestilah selesa dgn diri kita! Macam aku, aku xkisah belajar di mana pun! Tapi aku akan belajar bila aku suka! Aku bukan jenis yg akan patuh pd jadual waktu belajar sendiri! Sebab tu aku xdek jadual waktu belajar! Lepas tu, mcm sesetengah org akan prefer belajar pada waktu subuh kerana mudah memahami apa yg dipelajari! Tapi aku xboleh! Aku prefer study pada waktu malam! So yg penting persekitaran belajar mestilah sesuai dgn keselesaan kita!

Tips #7
DOA & TAWAKKAL
Dan akhir sekali selepas sudah berusaha semestinya kita harus berdoa dan bertawakkal kepada Allah! Solat juga kalau boleh jgn lupa! Tapi aku juga manusia biasa! Kadang2 ada jugak solat yg aku tertinggal! Tapi yg penting kita kena yakin dengan Allah! Yakinlah dengan apa yg kita pelajari dan perlu yakin semasa menjawab soalan exam! Apa yg penting kita kena yakin dengan ganjaran yg Allah akn berikan di atas usaha kita!

Ok! Ini sahaja yg dpt aku kongsikan! Aku rasa ada lagi yg tertinggal tp dah lupa! Hehe!
Apa2pun berkat tips2 yg aku amalkn ni la yg memberikan aku keputusan yg memberansangkan!
Berkat didikan cikgu dan study group juga menyebabkan ahli2 study group aku mendapat results yg bagus2!
Apa yg penting adalah korang kena ingat ni : Kalau nak berjaya dlm peperiksaan korang xsemestinya kene pandai! Apa yg membezakan seseorang yg berjaya dgn yg gagal bukanlah bodoh pandai seseorang itu! Tapi usaha seseorang! Yang rajin pasti akan berjaya! Yang malas pulak hurmm majoritinya xberjaya kan?
So korang kena la rajin! Bukannya kena pandai! Simple! Ehee!
Semoga tips yg aku bg ni membantu! Thanx 4 reading! Bubye! :D


P/S : Form 6AK1 SMK Anderson batch 2010 is the best! To all my juniors, gudluck 4 STPM this year! :D

26 ketul pendapat bernas:

Hans said... [ REPLY ]

aku selalu buat nombor 2,5 dengan 7
:-)

Syaitan Memang Durjana

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

hans : hehe baguslah! kalau kita amalkan insyaallah results kita akan bagus! kalau bukan yg terbaik pun at least results tu bagus bukan hancus! :D

nash azuan said... [ REPLY ]

bagus!!

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

nash azuan : hehe thanx! :D

mirul said... [ REPLY ]

cemerlang. bagus!!

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

mirul : alhamdulillah! thanx! :)

cucu umie said... [ REPLY ]

memang btol tips iwan tu tpy ayie xsuka study group yg terlampau ramai..ayie biase 3orng she tpy masing2 belainan cos.. hehe kiteorng pon rajin bt research and cri rujukan kt internet selai itu nota memang pntg lagi2 cos ayie math and fizik..nota sgt pntg

Nur Ayuni said... [ REPLY ]

semua kat atas tidak dibuat ketika SPM jadi , result sangat teruk.haha.
bila cntinue study, baru buat.result amat memberangsangakn juga.:) satu je mmg tak buat iaitu study group. pmpn byk sembang je.haha..

* serius akak pun buat note lipat2 tu dan mmg berhasil la. sng ingat.tips berguna la :)

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

cucu umie : hehe.. saya just share apa yg saya amalkan je.

baguslah awak pun amalkan bnda yg sama! :D

study group saya dulu 5 org! semua perempuan saya je lelaki! :P

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

nur ayuni : hehe! study grup saya ada 4 org perempuan kak! saya je lelaki! hahaha! nasib baik diorg ok! :)

yesss! nota tu mmg berkesan! shahrul pun belajar from kwn dlm study grup shahrul! :D

Syat0za Zai said... [ REPLY ]

0ohh..best2 ! ;D

Nad Ezrin said... [ REPLY ]

Erk , number 1 tu payah cket laa :(

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

syatoza zai : hehe thanx! saja share je! :D

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

nad ezrin : haha! xpek! susah x bermakna x boleh kan? :)

Muhd Fadil said... [ REPLY ]

aku tak pernah amik STPM. wuuu

Shamsuddin Amin said... [ REPLY ]

adeh...
bab rajin2 ni yg ak payah sikit...
hehe

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

muhs fadil : haha.. ye ke? xpek la! :P

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

shamsuddin amin : haha hendak seribu daya kan? :)

syAzAnA said... [ REPLY ]

nak guna time uni nanti. hehehe. thanx kawan!

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

syazana : sama2! sharing is caring! :)

AyieOthman said... [ REPLY ]

kat U short note tu kitorang buat toyol je.. hehehe

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

@AyieOthman : ye ke? hehe! selamat ke? xdek sape2 perasan ke? :D

bariq fitri said... [ REPLY ]

emm...ok jgk tips nie...insyaAllah aku akn amalkan..thank sebab sanggup share tips nie....

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

@bariq fitri : sama2. sharing is caring. :)

Asyiqin Nabihah said... [ REPLY ]

Abang shahrul! Thanks for the tips. Anyway saya ambil stpm tahun ni 2013 tapi dah ikut sistem baru pakai semester. Saya rasa mcm nak pinjam notes abang tu, lol. And yeah akan amalkan tips dari abang ni :)

Shahrul Izwan said... [ REPLY ]

@Asyiqin Nabihah : I see.. Notes abg semua dah xtau kat mana. Kena geledah balik. Hahaha Goodluck utk STPM 2013! Sistem semester katanya lebih tough ye? :)